tisdag 1 maj 2012

Slott! Varning för nördigt ;)

Jag älskar slott! Nån gång när man blir rik och kan resa världen runt (haha!!) så ska jag åka på slottsturné! Men om jag är rik så kan jag ju lika gärna köpa mig ett eget slott!! ;)
När jag och mamma var i Madrid i september så hade jag kollat innan hur det kungliga slottet såg ut. och första kvällen så åt vi middag och sedan tog vi en sväng och vad sprang vi på? Jo, slottet :D Då var Sara lycklig!
I England till exempel så finns det ju fullt av slott och andra herresäten, där kan man nog göra en bra turné!

Här är några slott som jag skulle vilja kika på i framtiden om man får tid och råd att resa lite:

Neuschwanstein. Bayern, Tyskland
Byggt 1869-1884 av Ludvig II av Bayern. Det har ca 360 rum!
Som man kanske kan se så är detta slottet inspirationen till Disney´s sagoslott! Och jag älskar ju Disney också ;)
Mitt favoritslott :) Det kanske syns då det är bakgrundsbild här på bloggen ;)



Hoenzollern, Baden-Württemberg, Tyskland
Jag är nog svag för tyska slott på höga höjder med det "typiska" slottsutseendet... ;)
Uppfört av Fredrik Vilhelm IV av Preussen
Pierrefonds, ca 10 mil norr om Paris, Frankrike
Magnifikt och snyggt! Ser verkligen ut som en äkta konungaborg :)


Versailles, Paris, Frankrike
Om man gillar slott så är väl Versailles ett måste att besöka någon gång?
Uppfört 1624-1710. Från början så var det bara en jaktstuga som uppfördes av Ludvig XIII, men 1662 så började Ludvig XIV att intressera sig för att bygga ut. Och det blev ju lite större ;) 700 rum fördelat på 67,120 kvadratmeter... 8 miljoner (!) kvadratmeter park och trädgård.
Kan tilläga att Versailles yta inte är någonting mot Palacio Real de Madrid som har 2800 rum fördelat på 135.000 kvadratmeter... Det är lite grann att dammsuga det ;) Det är därmed västeuropas största kungliga slott.



Här i Kungsbacka har vi tur som har två fina slott inom kommunen; Tjolöholm och Gåsevadholm :)


Så, nu fick jag nörda av mig lite! ;) Kunde skriva om massooor av slott men nu ska jag lägga mig och sova gott på kudden :)


Bilderna har jag sökt på google.se och faktan har jag fått härifrån!


Inga kommentarer: