måndag 4 mars 2013

Panikslagen Neptun

Var och red Neptun imorse. Det var en fin morgon och jag tog och gick ett varv runt travbanan med honom. Dom håller på och gräva med maskiner längs med stora vägen och där går man förbi när man är på travbanan. Jag vet att Neptun är rädd för traktorer, grävmaskiner och andra stora fordon som låter. Och när vi gick förbi grävmaskinen så höll den självklart på att gräva i den frusna marken och Neptun blev totalt skräckslagen! Han kastade sig flera gånger och ville bara därifrån men jag lyckades hålla kvar honom med nöd och näppe, trots att jag bara hade tyglarna att hålla i. Jag har aldrig sett honom ha sådan panik i ögonen stackaren, han måste ha trott att hans sista stund var kommen. Och tro inte att snubben i grävmaskinen stannade upp, nejdå, han fortsatte gräva. Han kanske inte såg att Neptun var jätterädd iofs, men många som inte kan något om hästar förstår nog inte det. När vi hade kommit förbi så lugnade han ner sig men var fortfarande uppblåst och skärrad, stackars Neptun! Men så fick han en morotsbit och då kom han på andra tankar :)

Inga kommentarer: