måndag 28 oktober 2013

Färdighetsexamination

Idag så har jag haft examination i färdighetsprövning. Har under de knappa två månader som jag har pluggat gjort färdighetsträningar, bland annat satt PVK (perifer venkateter, som man kan ge läkemedel i direkt till blodbanan), ge subcutan injektion (spruta i underhudsfettet), mäta blodtryck, ta venprov, kapillärprov (stick i fingret), med mera!
Jag har varit nervös för detta sedan jag såg på schemat att den här prövningen skulle vara. Så imorse när jag kom till skolan så var jag mycket nervös! Och inte blev det bättre av när man kommer till skolan att man omsluter sig med klasskompisar som är lika nervösa som jag. Ingen bra kombo ;)
Men det blev en lyckodag! Jag sa innan att jag helst ville ha venprov, och det fick jag :) Ingen visste alltså vad man skulle få för något innan man kom in till läraren som skulle bedöma.
När vi sticker så gör vi det i plastarmar. Det är inte själva stickmomentet som är det stora utan allt runt om; man måste kontrollera patientens ID, tillämpa basala hygienrutiner, och massa annat!
Jag utförde uppgiften och jag blev godkänd :)

Förberedelser inför ett venprov på en färdighetsträning.
Då är det bara att plugga till seminarie som vi ska ha på måndag och sedan är det tenta nästa tordag. Bara att köra på ;)

Inga kommentarer: